Dag 8

Het is hier echt een leuk huisje hoor maar ik heb echt … geslapen. Ben om kwart voor 5 maar opgestaan voor m’n elanden sarfari maar helaas daar was ik ook snel mee klaar want ondanks dat het vannacht geregend heeft waren de muggen nog heel actief en werd ik ook zodra ik buiten kwam belaagd. Maar je wil een wild beest zien of niet dus even door de zure appel heen. Helaas helemaal niets te zien. Waarschijnlijk slapen ze nog op dit tijdstip? Maar snel weer terug naar het huisje waar ik nu achter de laptop zit om m’n dagboek bij te houden. Er kwam zojuist een “wild” beest voorbij huppelen een haas en er beginnen wat vogeltjes te tjirpen.dsc01037dsc01172dsc01110Verders is er nog weinig nieuws te melden dus vanavond maar weer verder. Nou vanavond is morgen geworden maar waarschijnlijk is het overmorgen als dit online staat. We zijn in het gouddelvers dorp in Tankavaara geweest. Dat was best grappig alleen daar ook weer die …muggen. Er was een soort van cowboy dorpje aan het begin met een winkeltje waar je wat steentjes en sieraden kon kopen. Ze hebben ook een museum waar van alles over goud te vinden is. En bijkomend voordeel binnen zijn minder muggen. Achterin het dorp is een grote bak met troebel water waar je goud kan zoeken (als je daar tenminste voor betaald). Wij zijn er alleen wezen kijken achter in de hoek zat een oude man met een slecht gebit. Peter (van Marja) maakte de opmerking dat ie goud zocht voor een nieuw gebit, waarop de man in de lach schoot en tegen ons zei dat ie 1 keer per jaar hier goud ging delven. Hij is met pensioen en was in mei uit Nederland vertrokken om zo heel Scandinavië door te trekken en hij hoopte in oktober weer terug in Nederland te zijn. Haha toch leuk dat als je zover van huis bent je nog uit moet kijken wat je zegt! Na dit voorval hebben wij nog even een kop koffie met een donut/puddingbroodje gegeten met een heel stel van de camping (beter bekend als de bus bus club met grasmaaier en bezemwagen).dsc01188dsc01208 Toch is dat veel gezelliger om met z’n alle op de camping te bivakkeren dan in een hotel. Ik ben wel blij dat we met Lisa in een hotel zitten hoor, maar we missen toch een hoop lol zo hebben ze bv op iedere camping een rendierenoversteekplaats (leuk scrabble woord), een heuse paddenstoel (zonder witte stippen), Knabbel en Babbel reizen ook mee met hun VW, het schijnt dat Indiana Jones ook nog al is aanwezig is en barbecueën ze het liefst tussen 12 en 2 ‘s nachts (wat niet bij iedereen goed valt als je zo laat pas eet). Maar goed over tot de orde van de dag na een lange bergje op bergje af weg (het leek af en toe wel een 8baan) reden we Finland uit en Noorwegen in. Bye bye Finland met je mooie meren, asfaltwegen, rendieren, super weer en muggen. Al met al zijn we als groep Finland goed door gekomen met hier en daar wat kleine technische mankementjes. Nu zijn we in Noorwegen het land van de fjorden en de Rica hotels waar het en stuk kouder is vanmorgen in korte broek vertrokken maar bijaankomst in het hotel maar snel een lange broek en een vest aan gedaan. We verblijven de 1ste nacht in Rica Karasjok best een luxe hotel aan de rand van het dorpje Karasjok gelegen naast het Sapmi park dit is een soort openlucht museum waar alle oude gebruiken van de sapmi’s) de plaatselijke bevolking getoond word. Hier zouden we na het diner een culturele avond hebben. Maar eerst het eten wat om 18.00 zou zijn. Wij zagen het al fout gaan aangezien wij als 2de bij het hotel aan kwamen om 16.45 en de rest redelijk ver achter ons reed. Dus idd het word 18.30 (later kon ook niet aangezien de culturele avond om 20.30 zou beginnen. Het restaurant is in een soort ondergrondse heuvel (zoals je op de kinderboerderij voor de konijnen hebt), daar heb je dan een aantal inhammen waar een kampvuur brand rondom is een bank en staan boomstammen van +/- 50cm hoog hierop ligt een plank met bestek en komt je bord op te staan. Aangezien om 19.00 nog niet iedereen “binnen” was en er ook nog geen teken van eten kwam ben ik met Lisa naar de kamer gegaan want die had het wel gehad. Jeff heeft gegeten en aangezien Kees en Laurence te laat aankwamen werd er voor hun een maaltijd bereid waarbij ik aan kon schuiven.dsc01214dsc01449dsc01351Nou spannend hoor wat zal het zijn. Het voorgerecht was gerookte zalm met wat sla en saus (erg lekker maar erg weinig) het hoofdgerecht was een soort van soep oftewel men neme aardappeltjes, diverse groenten en rendiervlees (te vergelijken met draadjesvlees met heel veel vet) gooi dit alles met wat kruiden in het water breng het aan de kook laat het pruttelen en serveer het uit. Oke het is dan niet de weiss wurst van Tinus maar het was ook niet te vreten. Het toetje daarin tegen was goed te doen een aardbei ijsje met ik denk wat blanke vla maar helaas weer te weinig. Dit alles had zoveel tijd gekost dat we de helft van de culturele avond gemist hebben, maar we konden inschuiven voor de buiten ronde met uiteraard weer die …muggen. Er werd uitgelegd hoe de Sapmi’s leefden en wat hun gebruiken waren. En er werd verteld dat in de herfst er 60000 rendieren naar deze streek trekken (er wonen 3000 mensen) nu zijn ze op de Noordkaaap. Gek hé dat je ze overal tegen komt. Als afsluiting van de avond gingen we een hele grote tipie in waar we koffie of thee kregen en er werd nog het een en ander verteld over oa de zang een djok (ofzoiets). En er konden vragen worden gesteld. Bij de vraag van Monique of er ook een birthday djok bestond werd er (helaas) nee geantwoord zijn had het graag willen zingen voor Dennis (Knabbel) aangezien die jarig was. De avond werd afgesloten met het uitdelen van de koffiemokken die we in Noorwegen bij bepaalde tankstations gratis kunnen vullen. Morgen voert onze reis naar de Noordkaap en Rica hotel de Nordkapp. Een tocht van zo’n 270km.