Dag 3

Zo dat was vroeg! Om half 6 op en tijdens het ontbijt kwamen we de haven in varen. Wel een mooi gezicht snel nog even een paar foto’s gemaakt en terug naar de hut om de laatste spulletjes in te pakken. Na het aanmeren duurde het nog wel even voor we bij de auto’s konden maar toen dat eenmaal kon ging het als een trein.dag3dag3a Toen we eenmaal de boot af waren was er nog wel wat oponthoud om de haven uit te komen maar, dan konden we allemaal nog even foto’s schieten. Op weg naar het hotel volgden we eerst even de campinggangers die eigenlijk totaal de andere kant uit moesten dan wij (Annie zei het ook hoor maar ja eigenwijs). Via een hele toeristische en lang route dwars door het centrum van Helsinki kwamen we bij het hotel aan. Eens even kijken of we al om 8 uur in konden checken? Ja dat kon ze waren goed voor bereid op onze komst. Na alle spullen in de kamer gezet te hebben konden de kevers naar de parkeergarage, wat een luxe. En zijn wij met de trein(die hier wel op tijd rijd) naar het centrum gegaan voor een sightseeing. Wat betreft een treinkaartje voor Lisa en 1 begeleider was het gratis dus hoefde we maar 1 kaartje te kopen. Als heuse toeristen zijn we het gehele centrum door gezwalkt. En gek genoeg barste het er van de Nederlanders, allemaal met een herkenbaar gezicht ;-). Eerst zijn we op zoek gegaan naar de Temppeliaukon Kirkko (een kerk in rotsen) zowel binnen als buiten erg mooi om te zien nog even een kaarsje aangestoken en daarna een lange wandeling naar Uspenki Ortodox Cathedral onderweg hier naar toe kwamen we langs de Senate Square and Cathedral een schitterend wit gebouw, zeker bij de strak blauwe lucht waar wij Helsinki in treffen. Via de Market Square at South Harbour (een markt met heel veel groente, eettentjes en souvenirs) waar we om de cultuur ook te proeven een heuse wafel (een die verdacht veel leek op de bij ons bekende Brusselse wafel) op hebben die best heel lekker was. Door naar de Uspenki Ortodox Cathedral na een aardige klim (het ligt op een soort berg) hadden we een schitterend uitzicht over de stad en binnen loog het er ook niet om het zag er echt schitterend uit ook hier een kaarsje gebrand, samen met Lisa die dat vlammetje eigenlijk graag mee wilde nemen. dag3bdag3dHierna nog even terug naar de markt voor een souvenir en door naar de cultuurschok voor kipnuggets (Mac Donald dus) die hier ook op iedere hoek van de straat te vinden is. Toen liep voor ons het dagje Helsinki city wel op z’n einde aangezien het lontje van Lisa wel een beetje op was. Dus met de trein terug naar het Hotel voor een slaapje. We zijn net terug van het avond eten. Er stond een keurig buffet zowel warm als koud voor ons klaar met als toetje witte chocolade mousse. Lisa heeft haar eigen maaltje met wat sputteren op en ging daarna vrolijk verder met de mousse. Wel eten we in ploegen dienst want het stilzitten is ze even verleerd, maar ja er zitten ook ineens zoveel andere mensen bij haar aan tafel. Nog wel leuk om te melden is dat de bus van Peter, Hanny en Pia weer helemaal netjes is afgesteld. En Bennie heeft geruime tijd met Amanda onder de oranje kever gelegen om het startmotor probleem op te lossen deze is compleet door Bennie gereviseerd. Dus Amanda en Kasper blij en Bennie eigenlijk ook wel want zoals hij het zelf zei “ik viel bijna in slaap onder die kever, het is toch zo ontspannend om een beetje te sleutelen”. Het was weer een mooie dag, het materiaal rijd weer als een zonnetje en volgens de voorspelling beloofd het weer morgen ook zon. Dus morgen op naar Kuopio een lange reis zon 400 km, de 1ste dag “echt” rijden.dag3edag3f