De Voorbereiding

Na de Nordkappexpress gingen er al snel geruchten over een volgende luchtgekoelde reis. Maar waar naar toe ?? Al snel werd duidelijk dat het IJsland zou worden, maar dat is toch een heel eind varen? Ja dat klopt maar wel super gaaf, die bootreis nemen we dan maar op de koop toe. Na al ons getreuzel om mee te gaan naar de noordkaap, waren we het hier snel over eens, wij zijn van de partij. We boden Mart en Ineke onze hulp aan voor de organisatie en de IJslandtour 2011 was een feit.

Toen rees de vraag gaan we weer met Kiewie…. Tja een bus zou wel veel meer ruimte hebben en aangezien die toch nog op ons verlanglijstje stond gingen we op zoek naar een bus. Maar wat voor een bus een camper ? Nee, dat vond Jeff geen goed plan want dan moest ie kamperen, aangezien ik het een slecht plan vond om met een kampertje de hotel reis te maken. (dat kan echt niet) Dus we gingen op zoek naar een personen bus, met doorloop want dat is makkelijk met Lisa achterin, en dan ook nog een T2a. Na een hoop roest tussen de gaten gezien te hebben begonnen we te twijfelen of het wel haalbaar was om voor de IJslandtour een bus te bezitten. In mei 2010 zagen we op internet een leuke bus, die met 8 weken in Nederland zou zijn. Even bellen, vragen stellen en een heleboel foto’s kijken. Tja moeten we dit nu wel doen een bus van een foto kopen…… ons eerste gevoel was NEE niet doen, maar ja dan kijk je nog eens naar de foto’s en langzaam aan word je een beetje verliefd, en liefde maakt blind, dus we kochten een bus van een plaatje, die 12 weken later helemaal niet zo’n plaatje bleek te zijn.

De bodem is top dat zeker alleen was er toch wel aardig wat opknap werk aan. Na overleg met de verkopende partij werd de bus door hun gelast aan de neus en het rechtervoorvloertje. Het was vakantie tijd dus het kon wel even duren. Dat heeft het ook zeker gedaan! Totaal niet volgens de planning want we wilde de bus technisch in orde maken en gaan rijden, om te kijken of de bus wel toe was aan een reisje naar IJsland, we zagen het ook somber in toen we de bus pas half november 2010 bij ons thuis hadden staan. Uiteindelijk was de bus compleet gespoten wat totaal niet de bedoeling was, maar we hadden een bus. Er moest nog zoveel gebeuren er zat geen ruit in alles was groen, en technisch was er ook nog niets gebeurt.

Toch gingen we vol goede moed aan de slag, veel tijd werd er in de garage gespendeerd, in huis lagen overal onderdelen die schoon gemaakt moesten worden, de zolder werd een opslagplaats voor de onderdelen die al schoon waren maar nog niet terug geplaatst konden worden. Het motorblok werd eruitgehaald en bleek het niet te doen na een tijd is het gelukt de motor deed het, niet goed maar hij draaide, nu kon die ook uitelkaar. Omdat we erg weinig tijd hadden hiervoor bood Mart aan dat hij het blok onder handen wilde nemen, na dat het blok gestript was en alle motorbeplating bij de poedercoater was geweest ging de hele handel naar Mart, veel plezier ermee. Wij gingen gestaag verder, de remmerij was weer in orde het dashbord schoon opnieuw gespoten en klaar om weer geplaatst te worden. De velgen en bumpers kwamen terug van de spuiter en werden gemonteerd. Begin april werd de motor terug geplaatst, hij zag er top uit maar liep nog niet echt super. Op naar Volksrepairs voor de fijn afstelling die wij zelf niet kunnen, ook werd de bus hier voorgekeurd zodat wij 26 april naar de rdw konden voor de APK en invoering. Een tegenvaller toen er bij VR gezegd werd dat ze dachten dat de bus waarschijnlijk IJsland niet rond zou komen….

Bij het ophalen van de bus werd door ons ook het probleem gezien/gehoord, spelling op de krukas. Mart gebeld en op zoek naar een andere carter, Mario had nog wel wat liggen. We besloten eerst met de bus naar de RDW te gaan dit ging gelukkig allemaal voorspoedig, bij terug komst hiervan werd direct het blok eruit gehaald en klaar gemaakt zodat ie terug kon naar Mart, die hem voor straf nog een keer uitelkaar moest halen en dan nu goed in elkaar moest zetten ;-). Ondertussen werd het interieur verder aangekleed de panelen zaten grotendeels weer en de stoelen werden opnieuw gevuld en voor zien van nieuwe hoezen. 1 mei de dag van de waarheid het motorblok werd voor de 2de x terug geplaatst en pruttelde nu zonder speling. Top ! In die komende week kregen we het kenteken binnen, platen laten maken en erop gezet. De AR-20-02 mocht de weg op, rijden dan maar. Op zondag 8 mei een eerste grote rit naar een klein gehucht genaamd Kerkwijk, toch klonk de bus nog niet zoals we wilden…. 9 mei een ritje naar Terheijden. Bij Wim in het magazijn op visite om het eindresultaat te laten zien en om een stukje te rijden. Ook Wim vond het een naar geluidje, gelukkig niet uit de motor! Maar uit de versnellingsbak, toen ik thuis kwam van m’n werk stond er al een andere bak naast de bus. Vrijdag 13 mei, normaal zou je dan niet aan je luchtgekoelde sleutelen, maar deze bus had al zoveel pech misschien bracht het wel geluk om juist vandaag de versnellingsbak te vervangen. Het verliep allemaal voorspoedig.

Zaterdag 14 mei stond voor ons als deadline, we moesten rijdend met de bus naar de open dag van het magazijn kunnen anders zou die niet mee gaan naar IJsland. Een glimmende bus met compleet vernieuwd interieur stond heel de dag te pronken op het terrein van het magazijn. Van alle kanten werd ie bekeken en bewonderd, dat doet toch wel goed, het was ons ondanks alle tegenslagen toch gelukt. Nu zijn we bezig met wat kleine afwerk dingen, maar dat verloopt ook voorspoedig. 28 mei gaan we naar een taxatiedag. Dus dan moet ie echt klaar zijn zodat wij ons kunnen gaan concentreren op de reis ! Alle spullen klaar zetten die we mee willen nemen, moet er nog wat aangeschaft worden etc. En misschien kunnen we dan voor we op reis gaan ook nog even een keer het routeboek open slaan…..